Malta, Akdeniz'de İtalya, Tunus ve Libya kıyıları arasında bulunan küçük bir takımadadır. Elverişli konumunun yanı sıra gerek doğası gerek mimari güzellikleriyle dikkatleri üzerine çeken ülke Avrupa’nın en popüler yatırım yoluyla vatandaşlık programlarından birisine sahip. Avrupa Birliği üyesi olan Malta aynı zamanda Şengen bölgesinde bulabileceğiniz tek yatırım yoluyla vatandaşlık ülkesidir. Şu an için Malta Yatırım Yoluyla Vatandaşlık Programı kısaca (MEIN) olarak adlandırılmaktadır. MEIN ile doğrudan yatırım yaparak veya konut mülkiyeti edinerek Malta Vatandaşı olabilirsiniz.
MEIN’in başvuru kotası 1.500 olarak belirlendi. Ancak, yılda en fazla 400 kişiye pasaport verilecek. Başvuru sahiplerinin bakmakla yüklü olduğu aileleri bu kısıtlamalara tabi tutulmayacak.
MALTA’DA VATANDAŞLIK
Gerek vatandaşlık prosedürlerinin diğer ülkelere kıyasla daha az masraflı ve kısa sürede sonuçlanıyor olması gerekse de ülkenin ekonomik siyasi ve coğrafi yapısı sebebiyle Malta’da vatandaşlık elde etme isteği giderek artmaktadır. Malta’da vatandaşlık için başvuru yapabilme şartlarını ve gerekli tüm bilgileri aşağıda anlatacağız. Şöyle ki;
Başvurucu şu niteliklere sahip olmalıdır;
- Özgürlüğü bağlayıcı bir suçtan hüküm giymemiş olmalıdır
- 18 yaşını doldurmuş ve tam fiil ehliyetine sahip olmalıdır.
- Başvurucu yatırım meblağının kaynağını kanıtlayabilecek durumda olmalıdır.
- Başvurucu gerekli belgeleri imzalayabilecek sağlık duruma haiz olmalıdır.
- Tüm bunlara sahip olan başvurucu daha sonrasında Malta’da mülk sahibi olmalı ve gerekli davranış ve durum değerlendirme sürecini başarılıyla geçirmelidir.
BAŞVURU SÜRECİ
Prestijli Malta Pasaportuna sahip olmak için aşağıdaki süreçlerin 12-14 ayda tamamlanması amaçlanmaktadır:
- Süreç Danışmanlık Hizmet Sözleşmesi’nin imzalanmasıyla başlar.
- Evrak hazırlığı ile birlikte Malta'ya Oturum İzni Başvurusu için seyahat edilir.
- 1 ay içinde elde edilen Oturum kartları ile birlikte AB ve Schengen bölgesinde serbest dolaşım hakkı elde edilir.
- Vatandaşlık başvurusunun ön onayı geldikten sonra ilgili katkı ve yatırım bedelleri ödenir.
- Vatandaşlık kesinleştirilmiş onayından sonra pasaport başvurusu ve vatandaşlık yemini için Malta'ya seyahat gerçekleştirilir.
Malta’da doğrudan yatırım yolu ile vatandaş olmanın koşulları ise şu şekilde belirlenmiştir;
- Yatırımcı Malta’da 12 ay kalarak vatandaşlık almak istiyorsa eğer 750.000 € değerinde bir katkı payı ödeyerek ya da 36 ay kalarak vatandaşlık almak istiyorsa 600.000 € katkı payı ödeyerek bunu sağlayabilir. Yatırımcılar ayrıca, başvurularında yer alan her ek bağımlı için 50.000 € katkıda bulunmalıdır.
- Yatırımcı Malta’da minimum değeri 700.000 € olan bir taşınmaz alarak veya yıllık 16.000 € değerinde bir gayrimenkul kiralayarak da vatandaşlık sağlanabilir. Ancak bahsi geçen gayrimenkulün 5 yıl süreyle satışı yapılamaz.
- Ayrıca yatırımcı kayıtlı bir hayır, kültür, spor, bilim, hayvan refahı veya sanatsal sivil toplum kuruluşuna 10.000 EUR tutarında hayırsever bağışta bulunmalıdır.
İKAMET İZNİ
BAŞVURAN İÇİN NİTELİKLER VE GENEL GEREKLİLİKLER
Oturma izni için başvuracak olan vatandaşlar için bazı şartlar düzenlenmiştir.
- Öncelikle oturma izni için başvuracak kişilerin AB, AEA ve Malta vatandaşı olmaması gerekir.
- Başvurudan önce kendilerinin ve bakmakla yükümlü oldukları kişilerin geçimini sağlamaya yeterli, istikrarlı ve düzenli bir mali durumu olduğunu belgelemesi gerekir.
- Başvurucu mülk satın alındığı takdirde 28.000 €, kiraladığı takdirde ise 58.000 € değerinde katkı payını devlete ödemelidir.
- Başvurucu yerel bir sivil toplum kuruluşuna veya Gönüllü kuruluşlara 2.000 € değerinde bağış yapmalıdır.
- Başvuru sahibi, bir mülk satın alma (Malta'nın kuzey ve orta kesimlerinde minimum değeri 350.000 €; güney kısımlarında veya Gozo'da minimum değeri 300.000 € olan bir mülk) veya kiralama (kuzeyde yıllık kirası minimum 12.000 €; Malta'nın merkezi kısımlarında veya güneyinde ya da Gozo'da ise yıllık minimum 10.000 € olan bir mülk) seçeneklerinden birini tercih edebilir.
- Başvurucunun tüm riskleri barındıran kapsamlı bir sağlık sigorta poliçesi alması gerekmektedir.
- Başvuru sahibi ilgili kurum (RMA (Royal Malta Artillery)) tarafından gerçekleştirilecek tespit kontrolüne uygun olmalıdır.
- Başvuran, Malta hükümeti tarafından beş yıl süre ile korunması onaylanan bono ve hisselere belli aralıklarla en az 150.000€ yatıracaktır. Bu yatırımın adaya faydalı olması beklenen ve hükûmet tarafından teyit edilen finansal araçlara yapılması beklenmektedir.
- Başvurucu ulusal güvenlik, kamu politikası, kamu sağlığı veya kamu yararına herhangi bir potansiyel tehdit oluşturmamalıdır.
- Geçerli bir pasaporta sahip olmalıdır.
BAŞVURU SUNULMASI
Bu nitelikleri sağlayan vatandaş daha sonrasında başvurusunu sunmak için yetkili biriyle anlaşmalıdır. Daha sonrasında başvuru, 40.000 €'luk iade edilmeyen bir ücretle birlikte tüm gereksinimlerine tabi olarak RMA'ya sunulacaktır. İlk 10.000 €, başvurunun sunulmasından sonraki bir ay içinde gereklidir. Ancak, kalan 30.000 €, İlke Onay Mektubu'nun yayınlanmasından sonraki iki ay içinde ödenecektir.
DURUM TESPİT SÜRECİ
Başvuru sahibi, Yönetmelikte belirtilen niteliklere, genel şartlara ve uygunluk kriterlerine uygun olarak gerekli özen gösterildikten sonra bu Program kapsamında yararlanıcı olarak kabul edilecektir. Süreç, eksiksiz ve doğru başvurunun sunulmasından itibaren yaklaşık 4 ila 6 ay sürer. Başvuru sahibi, durum tespiti sürecinden onaylanırsa, prensip olarak bir onay mektubu düzenlenecektir.
SON AŞAMA
Onay mektubu verildikten sonra, Ana Başvuru Sahibi ve bakmakla yükümlü olunan kişiler, biyometrik verilerinin alınması için Malta'ya seyahat edecektir. Oturma kartları, ancak yatırım usulüne uygun olarak yapıldığında ve tüm yeterlilik kriterleri karşılandığında verilir. Oturma kartı 5 yıl geçerlidir ve daha sonra yenilenebilir. Bir sonraki adım, yatırımların uzlaştırılmasıdır. Esas Başvuru Sahibi, nitelikli mülkü satın almalı/kiralamalı, bağışta bulunmalı ve katkıyı Malta Hükümetine yapmalıdır. Her yıl, RMA ilk 5 yıl için başvurandan i) mülkiyet kanıtı (kira,tapu) ve ii) hastalık sigortası kanıtını ve yıllık poliçesini talep edecektir.
MALTA E-İKAMET KARTI
Malta e-ikamet kartı daha önce Oturma İzni olarak biliniyordu. Malta'da üç (3) aydan daha uzun bir süre ikamet etmeyi planlayan bir kişi, bir e-ikamet kartı başvurusunda bulunmak zorundadır. Bir e-İkamet kartının ömrü, Bakanlığa yapılan başvurunun türüne bağlıdır. Sürekli olarak beş (5) yıl boyunca Malta'da yasal olarak ikamet eden bir AB vatandaşı ve aile üyeleri, Malta'da kalıcı olarak ikamet etmek için başvurabilirler.
Malta E-İkamet kartı sisteminden yararlanabilecek AB vatandaşı olmayan yabancılar şu şekildedir;
İstihdam/Serbest Meslek
Aile Üyeleri
Ekonomik Kendi Kendine Yeterlilik
Öğrenciler